Ferien 2006

Turen går til Lübeck Hamburg Bremen Køln Rüdesheim Bastogne Normandiet.

 

Jeg har set ”Kammerater i krig” det er en film om de Amerikanere der var med i 101 Air borne i Easy kompagniet, der blev kastet ned ved St. Marie Eglise, og omegn. Efter krigen havde nogle af de overlevende skrevet om deres oplevelser under krigen, og andre blev interviewet om deres oplevelser, Stephen E. Ambrose havde samlet materialet sammen og havde lavet interview af både Amerikanere og Tyskere,  Stephen Ambrose og Tom Hanks havde sat sig sammen og lavet denne fantastiske 10 timer lange film om 101 Airbornes Easys oplevelser. Da jeg havde set filmen første gang eller anden, syntes jeg det kunne være sjovt at være de steder der var omtalt i filmen og bogen, Jeg fik set hvor de kæmpede ved Foy ved Bastogne og hvor de blev kastet ned ved St. Marie Eglise, og en helt speciel oplevelse var at se den mark med 7 hjørner ved Brecourt Manor 3 km fra St. Marie-du-Mont. Hvor de indtog en 105 mm kanonstilling, alle de andre ting var også fantastiske at se, og jeg er glad for at have set dem, jeg er ikke imod at tage derned igen hvis lejligheden byder sig.

 

Fredag den 16 Juni 2006 Sidste arbejdsdag før ferien.

 

Lørdag den 17 Juni 2006 Gik med at pakke og gøre klar til den store tur.

 

Søndag den 18 Juni 2006 Kurt skriver en sms om CV virker, men toilettet vil ikke skriver jeg tilbage, han kom over på motorcykel og fiksede det, søde Kurt. Vi havde sagt at vi kører kl. 14oo præcis, og Hans og Mary-Ann og Lise, Elisabeth kom også, Vi havde lige fået 4 nye dæk på bilen og nye dæk og fælge på CV, Hans kiggede lidt på afstanden mellem bagdæk og skærmkanten og blev lidt foruroliget over, at der kun var 4-5 mm imellem, nå det tog jeg mig ikke af og vi kunne altid vende hjem og skifte fælge hvis den var helt gal, men der skete intet. Vi kørte kl. 14oo, Vincent og Cathrine havde leget en VOLVO V 50 og holdt ude af kongevejen og vinkede farvel, søde unger. Vi tog færgen kl. 17 45 fra Rødby og var i Putgarden kl. 18 40, kørte ned til en rasleplads ved Heiligenhafen hvor vi spiste aftensmad, et par udlændinge kom kørende stærkt hen mod mig og hvis de ville have vores penge ville jeg sige, at vi kun havde VISA kort, nå de ville kun spørge om vej  til Danmark, så jeg viste dem til Jylland. Glemte at tage det ene bagben op på CV, en lille skraber og vi glemte også en loftluge, der skete ikke noget, Vi kørte videre til Bremen og var der kl. 23oo og sov til kl. 0630 selvom der var en voldsom motorvejslarm.

 

Mandag den 19 Juni 2006 Glemte igen tag lugerne ned, ind og holde, efter 448 km hjemmefra tanket 53 liter til 70 € på Autobahn A1 mod Osnabrück og Dortmund, Køln,  Mary-Ann siger at Campingpladsen ligger lige på den anden side af Rhinen over for Køln dom, ja men der gik to timer før vi fandt den og der var fodbold i Køln den aften, så vi forduftede heldigvis videre mod Rüdesheim. Det burde jeg have sagt mig selv, for rigtig mange biler kørte med det Tyske flag ud af vinduet, på en smart stang der sidder mellem ruden og dørkarmens kant, jeg købte selv en i Rüdesheim. I Koblens gik det galt igen for vi skulle over Mosel og over Rhinen, det var lidt svært uden en GPS, og endelig kom vi til Campingpladsen i  Rüdesheim, en rigtig hyggelig en, som jeg havde set i en udsendelse i fjernsynet en gang,  og en cykelsti førte os ind til byen nede ved floden. Jeg var i Rüdesheim i 1962 sammen med min mor og med min far og Birthe i 1963 tror jeg. Og Connie var der med sin eks mand i 1978, men nu ville vi være der sammen i 2006 på vej derned så vi 5 – 6 campingpladser på den anden side af Rhinen, men jeg vidste at der var en på vores side lige efter byen,  Vi tankede bilen, så var den klar til næste togt når vi skulle videre, vi kørte ind på pladsen kl. 17 30 og satte benene ned og vi slappede lidt af med en stille pils, vi kunne sidde og se floden og på den ene side og vinmarkerne der krøb op af siden på bjerget på den anden side, efter lidt tid skulle jeg på toilettet og, husk at tage papir med ind, det hænger på en rulle udenfor……….. Connie beklager sig over at der er vådt under håndvasken, og jeg lægger en klud under, det er uholdbart, så jeg klipper slangen over og blænder den, så bruger vi kun den i køkkenet, den er også utæt, men der er ikke strømførende ledninger under, hanerne var frostsprængt, det ordner jeg når vi kommer hjem.

 

Tirsdag den 20 Juni 2006 Jeg vågnede kl. 630 og fik sat liv i det hele, kunne ikke finde foto apparatet, det lå i et køkkenskab, efter den episode blev vi enige om, at det skulle ligge i et skab og vores nøgler til diverse ting skulle ligge i køkkenskabet, fik samlet cyklerne og pumpet dem, så efter morgenmaden kørte vi en lille tur langs Rhinen ind til Rüdesheim, vi skulle krydse en 2 sporet jernbane, bommene var nede og toget kom, men bommene gik ikke op, da kom  der tog fra den anden side, nå så måtte de da gå op da det var passeret, men da kom der igen et tog fra side 1. endelig gik de op og vi parkerede cyklerne lidt henne af gaden, og gik på souvenirjagt, vi gik op i byen og tog svævebanen op til en kæmpe statue som tyskerne havde rejst fordi de vandt en krig i 1870, de havde sikkert også selv startet den, vi kiggede efter et sted at spise men fandt ikke noget så vi tog banen ned igen efter at have spadseret lidt rundt deroppe, nede igen gik vi ind et sted, men der var betjeningen lidt sløv, så vi gik over på den anden side af vejen og fik en dejlig bøf med pomfrits til med en hyggelig udsigt til en hyggelig idyllisk baggård, vi gik lidt ned til Rhinen og jeg skulle have et batteri til mit kamera, Jeg fandt en shop med et Kodak skilt foran og fik omtalte batteri, jeg kiggede lidt rundt og da så jeg at der var en montre med Asterisk figurer 8 € stykket det var dyrt, pyt ferie eller ikke ferie, jeg købte 4, hjemme i CV siger Connie hvor er hunden Idefix, tilbage igen og købe to mere, det begyndte at regne og vi fik travlt med at slå forteltet op, for vi vil sidde udenfor og spise kylling steak, kartofler med skræl, champignoner og tomater og rødvinen gjorde det hele perfekt for ikke at tale om selskabet af min søde dejlige kone, som jeg …… en anden gang.

 

Onsdag  den 21 Juni 2006 Overskyet og blæsende lidt køligt, men behageligt, op kl. 7 15

Kl. 9oo kører vi på cykel mod Asmanhausen, hvis det kan lade sig gøre, vi ville køre oppe i vinmarkerne, fordi vejen langs Rhinen er meget smal og der er næsten ikke noget man kan cykle på, varmen steg til 26 Gr. Ind til Rüdesheim langs jernbanen først betonvej senere grusvej og til sidst græsvej, der endte med et stop adgang forbudt tilhører BD, øh 4 kilometer tilbage til Rüdesheim, hjem igen efter penge som jeg havde glemt om morgenen, tanke vand i kroppen og på en 1½ literplastflaske, kigger på kort i Rüdesheim og op i bjergene igen kører forkert af en sti spørger om vej og kører alligevel forkert ender ved en trappe der går op med et skilt der viser til Asmanhausen, men vi vil ikke slæbe cyklerne op af trapper så vi køre hjem igen, plastflasken tabte jeg mange gange og den var helt skrabet og ødelagt, men stadig tæt. Hjemme igen får vi en spegepølse mad med godt med salt på, skønt. Vi tog bilen og kørte til Asmanhausen, og gik en tur rundt i den lille hyggelige by og var inde og få en stor Cola hver, kører hjem igen,  men jeg køber en Rhinsten til min søde kone og et Rhinstenshjerte til min søde datter Cathrine i Asmandhausen, og hjemme på pladsen får jeg nydt en stille pils inden jeg skulle tømme toilet. Pakke fortelt og andet sammen for at drage videre dagen derpå.

 

Torsdag den 22 Juni 2006 Op kl. 7oo pakke det sidste og efter morgen maden skulle jeg sådan men nåede det …., i bad og kørte kl. 9oo. Op langs Rhinen og Connie ville så gerne prøve at sejle på Rhinen så vi tog en færge over, så var det prøvet, matrosen på færgen sagde, at når jeg var kommet iland skulle jeg holde til venstre, da jeg skulle under en tunnel, det gjorde jeg, og der var lige plads, vejen gik op og jeg turde ikke gå i stå, der var ikke meget plads i overskud, nå op kom vi, mod Koblens og mod Bastogne hvor vi ankom hen under aften i 10 – 15 graders varme, det var lidt koldt i forhold til der hvor vi kom fra, jeg tror vi var i 2000 m højde, en dejlig aften fulgte, dejlige kone, jeg fik set lidt ”kammerater i krig” da de var i Bastogne.

 

Fredag den 23 Juni 2006 Skulle sådan men nåede det …., i bad. Fik morgenmad og blev klar til at køre af motorvejen til Bastogne, VOLVOen sprintede derud af og havde det rigtigt dejligt med ikke at have en Hobby på krogen, drejede af ved Noville hvor der også havde været store slag, og videre til Foy hvor ”kammerater i krig” skulle indtage byen, fantastisk, at være der hvor man har læst så meget om, videre til Bastogne og Parkerede lige overfor kirken, det er den kirke der var med i filmen ”kammerater i krig” skulle hæve penge. Oppe på et torv fik vi hævet penge og vi hævede lige en gang til, for nu var det sjovt at hæve penge da vi havde fundet ud af fidusen, en Sherman kampvogn og en Willys jeep holdt på torvet, de skulle lige studeres, et museum skulle også lige ses, jeg havde tænkt at lægge en tusse i € i en butik men den var lukket, synd for dem. Små butikker solgte ting fra krigen som souvenir, jeg købte en Jesus figur i glas og et 101 Air borne skulder mærke og faldskærmssoldaten der hang derefter i bakspejlet på Volvoen, og hænger der endnu, men efter vi kom hjem er han faldet ned og har brækket begge ben, men nu er han limet og hænger der igen, han havde ellers faldskærm på. Oppe ved kirken fodrede vi P automaten med en € mere og gik hen og fik en æg og noget andet sandwich, det var ved at være varmt igen, 26 gr. Med en 20 cl cola til, en bette en, vi tog bilen og jeg vidste fra ”kammerater i krig” at der var en station i byen hvor et par generaler havde mødtes, og jeg vidste nogenlunde hvor den var, men den var nedlagt, stationsbygningen var der endnu og jeg fik taget de billeder jeg skulle, og vi kørte videre, gennem Bastogne og igennem Foy og standsede i Noville hvor jeg så på kirken, i kirken var der et lille billede museum som viste hvordan der så ud i byen før og under krigen, der har også dér været frygtelige kampe, vi kørte videre til Houffalize hvor jeg fotograferede en tiger kampvogn med 5 cm tykke plader på siden der var skråtstillet så projektiler ville prelle af, ud af byen og tankede i en lille bette by med et hotel hvor en benzin stander var placeret. 18 gr. Vi kørte til en lille rigtig hyggelig by La Roche der lå meget lavt og der var 26 gr. Hvor der også havde været frygtelige kampe, et flot museum med mange detaljer og våben fra tiden var der. Connie ville så gerne se ”Blå potter La Roche” jeg mener vi kender dem som fedt krukker og kander grå med blå aftegninger, vi sparede at se hvordan de blev lavet og brugte pengene på at købe to små smør krukker, som vi bruger som fyrfadslys, vi daffede hjemad i 26 Gr. Og jo højere vi kom op, jo koldere blev det så, på camping pladsen var der dejligt tempereret. Et par øl mens Connie laver mad og jeg skriver, skulle lige se noget på tv ”kammerater i krig” blev forstyrret af min dejlige kone.

 

Lørdag  den 24 Juni 2006 Pakke spise, Connie inde og betale og en kvinde skal bakke sin bil ud mod mig, det kan jeg ikke have, så jeg kører væk, men får Connie med ude fra vejen og vi begiver os nord på  mod Liege der volder og lidt problemer, dyb koncentration (GPS en mangler) og mod Namur, Smser med Mary-Ann og Hans, at vi mødes på Camping plads 32, så hørte vi ikke mere til dem, før vi var en time inde i Frankrig, hvor de skrev, at de havde glemt at skifte til Fransk teleselskab, de sagde at de lige var kørt ind i Frankrig, så vi ventede gerne en time til, hvor vi slappede af, og i vores vorkie talkie hørte vi lige pludselig Mary-Anns blide røst, at nu var de der, en kæmpe stor Rasleplads hvor man nemt kunne fare vild, de kunne ikke finde os, og jeg måtte ud og lede, og fandt dem, og vi blev samlet, vi samtaler lidt og kører i samlet flok med deres GPS som vejviser til campingplads 32, pigerne ordner det økonomiske på Fransk og vi bliver anvist en plads, og stiller vores vogne op imens de forbereder aftensmaden, under måltidet kommer Jan og Connie der også er med i Hymer klubben, Connie og jeg er ikke medlemmer fordi vi ikke har en Hymer ”snøft”, vi er kun med som gæster, og vi vil det samme som de andre nemlig hygge og have socialt samvær, plus jeg er en lille smule temmelig meget interesseret i hvad der skete i Normandiet i 1944, Jan og Connie blev senere inviteret over på en Irich coffie, og vi samtalede en del til klokken 24oo tror jeg den blev. Næste morgen----

 

Søndag den 25 Juni 2006  Jeg var vist først oppe og var ovre og tørre vores bord af for regnvand, så det var klart når de andre stod op, men det begyndte at regne og vi spiste i vores Hobby, der var lidt bedre plads end i en Hymer. Da Hans skulle ud af CV talte han og koncentrerede sig ikke om hvor han satte benene, med det resultat at han faldt ud af vognen og fik skrabet sit skinneben, av av, det fortalte han nogen gange på turen og høstede lidt medynk der, Connie og jeg sagde han faldt for en ”Hobby”, Dagens Fugl, En ”Hobby” skade, Efter maden pakkede vi det sidste og kørte efter Mary-Ann og Hans es GPS er til Normandiet betalte motorvejsafgift, hele tiden, Mary-Ann og Hans kørte først ind i betalingsstederne og over Vorkien fortalte os hvor meget vi skulle af med, så var beløbet klart når vi skulle betale, meget smart. Vi kørte i regn og atter regn over Le Havre til Caen og igennem St. Mere Eglise og videre til Ravenoville, og kørte ind på Campingpladsen, der var nogen af Hymer folket der undrede sig over hvorfor der kørte en Hobby campingvogn ind i deres gruppe, men det ordnede sig og vi fik koblet vognen fra, slået fortelt op og luftet cyklerne. Vi spiste for os selv, altså sammen med Mary-Ann og Hans. Mary-Ann og jeg gik op og så ud over havet og Hans ville se fodbold, da vi stod og så ud over havet, og jeg tænkte på dengang, mod nord kommer der en Autocamper, og jeg siger til Mary-Ann at det er en Hymer, det er Vagn, han havde en Labrador med, Buller der var lidt gammel, men som Vagn siger, den er glad både foran og bag, den smilte og logrede med halen, han kom til at ligge ved siden af os. Senere samledes vi til Briefing i et stort lokale hvor Leo ( en godt orienteret mand der vidste og var meget interesseret i Normandiet)  orienterede os om de nærmeste dage. En hyggelig aften fulgte med et par glas rødvin.

 

Mandag  den 26 Juni 2006 Afgang Kl. 09.00  ”Det er nu oplevelserne starter siger Mary-Ann”  jeg fortalte på et tidspunkt, at når jeg var på skiferie, stod på bjergets top og skulle køre ned, sagde til mig selv, det er nu, nyd det, det er nu det starter, for ens liv går alt for stærkt, og nogle gange vil jeg gerne sætte tingene lidt i stå. Vi samledes i vores biler og Mary-Ann og Hans kørte med os, Hans kan bedst lide at køre i Guld VOLVO, jeg tror vi var 14 biler i en lang kortege der kørte ind til St. Mère-Eglise. Vi ser den berømte faldskærmssoldat John Steel hvis faldskærm fik fat i kirketårnet og han hang der og så på huse der brændte, og hans kammerater der styrtede ned og blev sprængt i luften af deres egne granater, han fik en høre skade, da han hang lige ud for klokkerne, (Se The Longest Day”) Jeg fik taget nogle dengang før og nu billeder, og så gik turen videre til Utah Beach, vi var ved at være sultne og der var et bøfhus, og da den franske ekspedient kiggede på os, var der noget der sagde, at nu kommer invasionen af danskere der er sultne, jeg blev spist af med en dejlig burger, og var lidt vild efter at komme i gang med at se det omkringliggende museum Des Troupes Aèroportèes og hvad der ellers var, Tysk bunker, der blev gjort til de allieredes hovedkvarter under Rosewells brorsøns kommando. Vi ser 0 stenen, hvor Rosewells  brors søn, startede sin berømte tur over Ardennerne ved Bastonge, og sluttede med 101 Airborne i Berchtesgarden hvor Eagel`s Nest ligger. Vi afslutter med et "frivilligt" besøg i Byen Ste. Marie-du-Mont, som hævdes at være den reelt første by der blev befriet??. Her er en meget speciel kirke, og mulighed for at købe effekter fra Anden Verdenskrig i en butik over for kirken. Om aftenen spiser vi sammen, for dem der vil det.  Mary-Ann og Hans Connie og jeg kørte en tur langs vandet på cykel og tilbage igen, jeg fandt et stykke jern der garanteret havde været fra en tysk dolk, den gav jeg senere videre til Henrik, en deltagers søn. Om aftenen havde vi fælles spisning med rødvin til.

 

Tirsdag den 27 Juni 2006  Afgang kl. 09.00 - ”Det er nu oplevelserne starter siger Mary-Ann” Vi kører i sølv Volvo. Vi kører til Grandcamp-Maisy, her kan købes alt fra havet, når det er gjort, var vi på endnu et museum, hvor vi kan se hvordan de gik, kravlede op i land ved Pointe Du hoc for at begive os der ud, så vi ved selvsyn selv kunne se hvor det skete, et meget stort område med kratere og sprængte bunkers, det måtte ikke være sjovt at være der dengang. Vi besøger den største krigskirkegård i verden i byen La. Cambe - 21.000 Tyske soldater ligger her begravet, et meget stort område med 21ooo gravsten, jeg talte selv efter. Så er der fri leg, dvs. vi er ikke forpligtet til noget, så jeg ville gerne se hvor ”kammerater i krig” indtog 4 stk. 105 mm kanoner. Stedet hed Brecourt Manor, Easy kompaniet havde gjort holdt ved byen Le Grand-Chemin hvor der var en del modstand, og de måtte stoppe op, og de hvilede lidt, efter et kvarter fik de at vide, at der kort derfra lå en stor herregård Brecourt Manor og om de ville kigge lidt på den, jeg var inde på omtalte mark med syv hjørner og det var lidt fantastisk at gå dér, jeg kunne ikke lade være med at tænke på hvad der var i jorden, køerne brølede omkring mig, men jeg var helt besat af det der foregik dengang, man kunne se hvor der havde været løbegange, og forestille sig hvor kanonerne havde stået.

 

Onsdag den 28 Juni 2006 Afgang kl. 09.00 ”Det er nu oplevelserne starter siger Mary-Ann” Vi kører i GULD VOLVO. Vi besøger den verdensberømte Amerikanske kirkegård I Colleville Sur-Mer på Omaha Beach, her ligger 9.386 amerikanske soldater. Vi ser den storslåede kirkegård. og vi prøver at finde hovedpersonerne til filmen Saving Private Ryan, Fritz Nilan hed han i virkeligheden, (Bob) Robert J Nilan SCT 505 PRCHT INF 82 ABN DIV og Preston T Nilan 2 LT 22 INF 4 DIV (det er hvad der står på gravstedet), den tredje bror var flyver og var lige blevet skudt ned i Fjernøsten. Moderen fik tre telegrammer om hendes tre børns død samme dag, derfor besluttede man at hente den sidste søn ”Fritz” ud af Normandiet. Her ligger Rosewells brorsøn også begravet. Herefter går turen til et anden berømt kanonbatteri, Longues-Sur-Mer. Det foregik på følgende måde, Dem ved Kanonerne kunne ikke se målet på havet, men da de havde skudt, dirigerede dem i observationsbunkeren ham om at skyde længere eller kortere eller højre, venstre for at skyde sig ind på målet, med det formål, at skibet ikke kunne se eller ramme et mål de ikke kunne se da de ikke havde nogen observationspost på land, lidt smart af Tyskerne. Efter vi havde set de tre Kanoner og observationspost valgte vi at køre ned på stranden og holde en lidt stille frokost for os selv, det er også hygge, og jeg kunne ikke lade være med at gå lidt ud i vandet, vi kører forbi kanonstillingerne på Omaha Beach. Og jeg tager nogle før og nu billeder. Et museum blev det også til, det var flot og jeg købte mine klik klak dér og noget til model banen. Vi handlede i  St. Mère-Eglise på vejen hjem.

 

Torsdag den 29 Juni 2006 Vi starter som sædvanligt kl. 09.00, ”Det er nu oplevelserne starter siger Mary-Ann” Vi kører i sølv Volvo. Vi sætter kursen imod byen St. Mère-Eglise,  hvor der er Torvedag, efter 20 minutter kører vi til Arromanches, som er byen med den kunstige havn, det var nødvendigt at bygge, for at kunne lande al det personel, og materiel der skulle til for at føre krigen. Vi besøger Landing Museum, som giver et godt indblik i hvor vanskeligt det var for de allierede pga. det store tidevand på mellem 9 - 12 m forskel. Vi forsøger at komme ud til nogle af de pontoner, der endnu har fået lov til at ligger her. (Det lykkedes ikke, fordi det var højvande). Der er frokost - vi prøver at finde en restaurant, der serverer rigtige amerikaner burger, den er stor, og med mange kalorier, men jeg tror vi har afbrændt det dobbelte, da vi jo får travet en masse. Den var stor og rigtig god, hvis man ikke skal spise den der ved jeg ikke hvornår.

Efter frokost besøger vi i umiddelbar nærhed, en biograf på 360*, der viser stederne fra krigen, og som de ser ud i dag. Det er meget spændende og imponerende i en 360* rundbiograf. Efter biografturen, benytter vi chancen til at se ud over den kunstige havn, da biografen ligger højt over byen. På vejen hjem står jeg af i St. Mère-Eglise  og kigger på et Garent gevær til 330 €, endvidere var der en luger til 1150 €, og en Tysk Hjelm til 70 € og en tysk kasket til 150 € og et jernkors til 130 € alt sammen i € det er mange penge men jeg overvejede det meget at købe et Garent gevær, da jeg selv havde et sådanne da jeg var soldat. Fælles spisning om aftenen, hvor jeg fik flettet ind i samtalen, ”at det kan godt være, at vi ikke har en Hymer, men vi har trods alt en fælles Hybby” den tog lidt kegler. En tur på stranden om aftenen, Mary-Ann, Hans og Connie samlede skaller og jeg gik og forestillede mig det leben der var på det sted og længere mod syd den 6 – 7 juni1944. Jeg lavede en altertavle i bilen med Falsskærms soldat og kors og flag på instrument bordet i bilen da vi var kommet hjem.

 

Fredag den 30 Juni 2006 Vi har afgang kl. 09.00 - ”Det er nu oplevelserne starter siger Mary-Ann” Vi kører i GULD VOLVO til den Canadiske kirkegård hvor forældre til de dræbte har skrevet breve til deres døde børn, til byen Quistreham, hvor vi skal se Grand Bunker, den har 5 etager, og lignede fra søsiden et alm. hus. en meget spænde oplevelse, at se hvordan man organiserede sig i disse observations bunkere. Jeg måtte lige finde en tankstation, inden jeg tankede lugtede jeg til pistolen for eventuelt, at det skulle være diesel, Hans spørger om, hvorfor? og jeg svarer, at det er 95 oktan så det er ok og jeg tankede, det grinte han lidt af. Vi kører nu til Byen Ranville-Benouville, for at se det første hus der blev befriet under anden verdenskrig. Bygningen er som den gang en cafe - med navnet Condrèe. Condrèe er verdensberømt i England, da det var engelske Major John Howard der befriede bygningen den 05.06.44. (dagen før den egentlige D-dag)
Mange engelske berømtheder har besøgt dette område gennem tiderne, som måske nok er anden Verdenskrigs mest spektakulære slag. Cafeen ligger ved den lige så berømte Pegasus bro, hvor de som har lyst kan besøge musèet, og få mere information om dette slag, musèet ligger lige ved broen og cafèen, hvor vi også kan parkerer vore biler. Her efter kan man bruge resten af fredagen til hvad man vil. Jeg så det hele som den eneste, og det har jeg ikke fortrudt, Der er festmiddag om aftenen med fællesspisning, Jeg fik et par øl da vi kom hjem og lidt senere skulle vi til Ranoville og spise, da fik Mary-Ann lov at køre GULD VOLVOen derind, dejlig mad i godt selskab.
Vi siger farvel til hinanden, og ønsker dem der tager hjem næste dag en god hjemtur, og på snarligt gensyn til nye eventyr.

 

Lørdag den 01 Juli 2006 Vi  kører Til Cherbourg i Sølv Volvo med Hanses GPS som vejviser, og i byen køber jeg et sølv gardin til forruden mod den kraftige sol, og et par læber, Hans og jeg er to minutter i en Hobby forretning da pigerne kommer ulykkelige ind og siger at de ikke kunne finde os, og om vi ikke snart er færdige, skøre dejlige kvinder, Mary-Ann og Connie får styret deres GEEN med at se på tøj og Hans fotograferer kønne ting på gaden??   Og om aftenen går Hans og skyller bilen af for den har fået et par klatter i Havnebyen Cherbourg, vi handler lidt ind i St. Mere Eglise.

 

Søndag den 02 Juli 2006 Skal vi besøge Du Mont Saint-Michel  Det er Frankigs næst mest besøgte sted  efter Eiffeltårnet. Klostret ligger på en klippe ø, hvor tidevandet to gange i døgnet, trækker sig så langt væk, at man kan gå rundt om den. Der er tale om et unikt bygningsværk. Mary-Ann og Hans ville ikke med, de havde set det, så tog vi Jan og Connie med i vores bil, så den var fyldt. Et par dage før havde Jan ligget bag mig, og det var indlysende, at vi skulle dreje ned på motorvejen, så jeg rakte bare armen ud af vinduet, som de gør i Frankrig, Jan kommenterede det på turen og jeg svarede at jeg sparede på blinkene, så ville jeg få mere for bilen ved salg, noget sludder at fyre af, men det var bare for sjov, det var varmt 31 Gr. et meget stort og rigtigt flot kloster, som er et besøg værd. På vejen tilbage siger Jan at vi skal dreje, men det mente jeg ikke så vi kørte over Caen, den manglende GPS.

 

Mandag den 03 Juli 2006 Vi kører i sølv Volvo. Vi kørte ind til Bayeux, og se den dejlige by, og så Bayeux Tapetet? Et vævet tapet der er 70 meter langt, det fortæller historien om Vilhelm af Normandiets erobring af England, hvor han blev konge i 1066,   Det var flot og Connie var meget glad for at have set det, og det var jeg nu også. Og i kirken tænder jeg et lys for min far.

Hjemme begynder jeg så småt at pakke fortelt og andet sammen og en lidt trist stemning breder sig, Mary-Ann og Hans skal ikke med - det er trist og jeg søger nogle at følges med for det er lidt hyggeligere, og jeg har set nogle af de andre kører stærkt og det gider jeg ikke, jeg vil højst køre100 km/t med en CV på krogen, Hans spurgte om vi ville køre sammen med Søren og hans familie, og vi aftalte at mødes med dem om morgenen.

 

Tirsdag den 04 Juli 2006 Om morgenen sætter jeg Cv på krogen og kontakter Søren, jeg havde den fidus, at jeg vidste, at de andre kørte over St. Mere Eglise, men den var ikke kortere eller nemmere, så vi aftalte, at jeg bestemte vejen ud til motorvejen, og så overtog Søren derfra, da vi havde kørt efter Sørens GPS en times tid kom flere af de andre med omkring 120 km/t udenom, (I Frankrig må man køre 130 Km i timen med en CV på krogen) i mine øjne alt for stærkt, de andre havde måske handlet og tanket i Sct Mere Eglise, Søren havde sat sin GPS til nærmeste vej, og det var det sidste stykke ned gennem en hyggelig skov, med et par bump. Vi kom sikkert frem. Efter et par timers hvil kører vi til Claude Monets Have - haven er utrolig, den skifter karakter i alle 12 mdr. af året, der er et lille museum som tidl. var

Hans atelier.  Vi har også adgang til hans tidl. privatbolig - haven er lige så unik som den beskrives. Den er virkeligt et besøg værd.

 

Onsdag den 05 Juli 2006 Vi siger pænt farvel til alle de søde og rare mennesker vi har været sammen med de sidste 10 dage. Vi kører fra campingpladsen kl. 800 og kører mod Rouen, vi ville ind på motorvejen, men noget gik galt og vi kørte på landeveje ind til selve Rouen og gennem byen og ud på den anden side, det tog lang tid (spildtid), endelig på motorvejen, og så gik det mod Amiens og Mons, Liege Aachen Düsseldorf og Dortmund, hvor det gik helt galt, der var Stau længere fremme og der var anvist vej over Hannover, men den viste os bare tilbage med 20 km, op og vende og videre ind i den 1 ½ time lange kø, den åd vi også, videre gik det til kl. 24oo hvor vi kom til en Restplads ved Bremen, vaskede os og lagde os til at sove, det larmede meget fra motorvejen, men om natten regnede det kraftigt, så kunne vi ikke hører motorvejens støj mens regnen piskede ned.

 

Torsdag den 06 Juli 2006 Op og vaskede os spiste morgenmad og videre kl. 0530, så det passede, at vi var ved køen i Hamburg kl. 7.oo den åd vi også, vi tankede lige før Lübeck og kørte så til Border Shoppen i Putgarden hvor vi forsynede os med øl og vin i rigelige mængder. Jeg hvilede mig lidt på færgen og tænkte tilbage på den dejlige tur vi havde haft, 4 dage efter var jeg klar til at gøre turen om, trods 4700 kilometer og knap 500 liter benzin til 10 kroner = 5000 kroner.

Fredag den 07 Juli 2006

Lørdag den 08 Juli 2006

Søndag den 09 Juli 2006 Sur de bag. Da var det atter arbejdsdag, ud at køre igen.

 

Det var slut på en dejlig tur med mange dejlige oplevelser, vi ser frem til næste gang vi skal af sted.

 

Hilsen Aage og Connie