Jeg stod på arbejdet og kiggede på ferielisten med hvem jeg kunne bytte ferie med da en ny mand kom og spurgte hvad jeg lavede, jeg prøver at bytte ferie med en der har uge 22 – 23 – 24 i stedet for mine 34-35-36, jamen han søgte mine og vi byttede. Vi tog uge 15 i Berlin med Hans og Mary-Ann, de kom nogle dage efter os, jeg havde sat ? ved campingpladsen fordi den lå forholdsvis tæt på Tegel lufthavn, men flyvningen stoppede kl. 22oo om aftenen og blev genoptaget kl. 06oo det var til at leve med, Connie og jeg kørte i Guld Volvoen ind til Berlin og gik på et stort marked mellem Sejrssøjlen og Tigergarten st. derfra GPSet til Hermann Görings Luftfartsministerie i Wilhelmsstrasse, og GPSet til Göbbels Propaganda ministerie i Mauer str. En stor bunker der fungerede som beskyttelsesrum i Reinhart str. GPSet til Friederichain hvor der ligesom i Zoo havde været et Flaktårn der var ikke meget tilbage, så vi fandt et bedre bevaret i Humboldthain, da vi kom hjem opdagede jeg de har et Flaktårn i Budapest str. 64 Hamburg, det må jeg se ved lejlighed. Et Flaktårn er et ca. 50 meter høj beton bunker hvor der er kanoner og Flakkanoner maskingeværer, til at skyde de Allieredes fly ned med. Vi handlede ved Gesundbrunnen og kørte hjem og slappede af, dagen derpå tog vi til Gartow lufthavn og jeg fik set gamle fly, men efter jeg kom hjem, så jeg i en Brochurer at de havde Herman Görings uniform, den må jeg se næste gang, på vejen hjem kom vi forbi Spandau fængslet hvor Albert Speer sad i 20 år og Rudolf Hess der sad i 41 år. Fra 1946 til 1987 og fra 1942 havde han siddet i Britisk fangenskab. Hjemme fik vi slappet af og ventede Hans og Mary-Annes ankomst, dagen derpå tog vi alle til Berlin og fik set en bro der ikke var der mere og der hvor de brændte bøgerne af i 1933, jeg måtte lide den tort at en ung mand rejste sig for mig i bussen, det syntes de andre at det var hylende skægt, men det var godt for min ryg.

Torsdag den 21. maj 2009 Køre 264 km til Hagen strand camping Børkop. Kl. 1230 i teltet til fælles velkomst. Kl. 1300 Gåtur i området med lokal natur vejleder. Ikke for varmt men en behagelig temp. Til en gåtur 7½ km blev det til. Kl. 19 Fællesspisning i teltet.

Fredag den 22. maj 2009 Besøg på Isabella i Vejle i Guldvolvo som Hans så godt kan lide at køre i. han var kommet til at låse sin egen inde, sat fortelt op så han ikke kunne få sin bil ud, (med vilje) kl. 1000 på Isabellahøj 3 7100 Vejle. Lidt varmt men Brio blev luftet rigeligt og der var dejligt tempereret i vognen efter vi havde fået sat solfilm op i vinduer bagi. Kl. 1830 Fællesspisning med medbragt mad, Underholdning af Anne Vibeke Isaksen om sine rejser, Bla. Til Belgien og Brügge som vi skal til.

Lørdag den 23. maj 2009 Hymer loppemarked kl. 1000 hvor jeg kom af med et 13 polet stik for 4 euro til Per. Generalforsamling i teltet på pladsen. Kl. 1300. stege gris 139 kr. slagteren stod og svedte lige ned i flæskestegen med de sprøde svær, den fik lidt mere salt på den bekostning, og overraskelse. Bare det ikke er Humleridderne og det var det ikke men et jazz orkester og jeg der ikke kan klare jazz , hvor Brio og jeg gik en tur til stranden og mødte Kim fra klubben med Tchico og de to hunde legede, Brio var en bits men efter nogle dage sammen skulle de nok finde ud af det. Men jeg var da inde og danse med Connie senere. Det var hun glad for.

Søndag den 24. maj 2009 930 mødes til morgenkaffe og afgang fra Børkop til Glückstadt – Wischhafen til 20 euro 252 km jeg vil så gerne sejle over Elben i stedet for Elbtunnel, der var en del kø og jeg kom til at køre over for rødt et par gange for at komme igennem køen, ellers var vi aldrig kommet over, efter at have sejlet over Elben og overnattet efter Elben ved en lille by ved navn Wingst. Og hedder Knaust Camping Park Schwimmbade alle 13 21789 Wingst. Lidt dyr.

En hyggelig aften fulgte.

Mandag den 25. maj 2009 kører mod Groningen, bilen lød mærkeligt, jeg skruede bare lidt op for musikken, vi lå bag en stor last bil og jeg syntes der var noget under vores bil der lød som en kæde der ringede mod jorden, jeg var ved at blive vanvittig, lastbilen dreje fra efter 100 km og jeg kunne se en snekæde hænge over jorden under den og lyden forsvandt, derefter gik vores GPS gik i stykker, skærmen sagde den ville have informationer, men når man tog strømmen fra den virkede den fint, så vi ladede den op når vi holder og tænder den når den skal bruges. Vi øh Connie fandt en campingplads i Riinsburg  i Holland. adr. Koningshof Elsgeesterweeg 8 2231 NW Rijnsburg. Holland

En lille hyggelig en, hvor der var kaniner, og det var vældig interessant for Brio, hun kiggede længe efter dem og ville gerne lege, men det går ikke, da vi havde spist og temperaturen var 27 gr. lummert, ved 22oo tiden rullede store tunge skyformationer frem mod os, de rullede hurtigt og det var fantastisk at se, en frygtelig storm og tordenvejr startede og fortsatte hele natten, jeg sad oppe og noget af tiden og holdt øje med vores nyindkøbte 24oo kroners markise, den var strammet godt op og jeg havde med vilje tiltet den i den ene side så vandet kunne løbe af, det gjorde det i stride strømme, vi skulle selvfølgelig have det slået det sammen da uvejret kom nærmere, men det var så fantastisk med de store skyer, så det tænkte vi ikke på, dagen derpå var der nogle der ikke havde strammet deres telt op med det resultat at fortelte lå tynget sammen af vand og stænger var knækket, grene var knækket af træerne og træer var knækket inde i byen.

Tirsdag den 26. maj 2009 Klokken seks var det stadig et uvejr og jeg havde hørt flere flyvemaskiner der gassede op og ned mens de var i luften og på vej til at lande, det plejer de ikke at gøre, med mindre de havde problemer, lidt meget uhyggeligt. Om morgenen gik jeg til toilet bygningen og på vejen så jeg de sammenfaldne fortelte. Vi pakkede vores markise sammen og begav os til byen LEIDEN 30 km væk, (jeg elsker at køre) Brio elsker det i hvert fald, en hyggelig by, hvor jeg fandt mig en ny GBS, til 1500 kr. Byen var lidt våd så vi kørte videre til DELFT med mange kanaler og et hyggeligt torv hvor vi fik lidt godt til ganen, mange Hollændere kom og spurgte til Brio og syntes hun var flot og spurget hvilken race, det er ein Swartze Tavyrn svarede jeg grinende, Connie fik købt et krus og noget til barnebarnet, på vej hjem blev vi på kørt bagfra, godt man ikke tager anhængertrækket af på ferie, der skete intet.

Onsdag den 27. maj 2009 Min mor skal begraves kl. 13oo fra Nivå kirke og jeg glimrer med mit fravær, men jeg fik sagt farvel da hun sov ind og da sagde vi farvel til hinanden. Vi skal køre til Brügge 268 km. Belgien. Camping ter duinen. Weenduinesteenweeg 143 8421 de Haan.

Connie vil til Gouda først og købe deres berømte oste, vi satte den nye GPS til byens centrum, det første den gjorde var at vise os ned af en blind vej, nå men det overså jeg hm- hm. vi havde den gamle sat til også, bare for sjov, jeg fulgte GPSerne igennem smalle gader tæt på kanaler, til torvet, der var torvedag, og jeg følte mig lidt vi fjollet, vi var et forholdsvis stort vogntog i de små gader og ind og holde mellem boder på torvet mens folk kiggede lidt overbærende, ingen ost, Gpset mod Brügge, men vi skulle først ud af byen, en lastbil holdt i vejen, bakke ned af en sidevej igennem smalle gader ind og handle i Lidl, endelig ud af byen, jeg ville til en lille by ved navn Vinkt, der var foregået nogle uhyggelige ting i 40erne. Tyskerne havde en menneskejagt der, men der var ingen mindesmærker, de vil sikkert gerne glemme massakren. Forståeligt nok, men for en der er interesseret i historien, lidt ærgerligt, man kunne måske bedre sætte sig bedre ind i massakren.

Torsdag den 28. maj 2009 Om morgenen havde Brio i stor tæge lige på snuden, jeg fik den taget, men undersøgte hende ikke yderligere, vi kørte til Brügge, der er en rigtig hyggelig by i Belgien, en tur omkring torvet, Connie var inde et sted og Brio kløede sig på maven hvor jeg fandt to tæger, hen til bilen i P kælderen og fik dem taget, og Brio var taknemlig for det, en lang hyggelig rundtur i byen fulgte, og vi fik en reje omelet og Connie fik en ost skinke omelet og to Vise beer til 32 euro. Hjem efter en dejlig tur i byen, hjemme lavede jeg mad, bob bob jeg stegte lidt grønsager og lidt kød, men hyggeligt og godt smagte det specielt med rødvin til.

Fredag den 29. maj 2009 Klokken 9 kørte vi fra kamppladsen, men udkørslen lå oppe, og jeg fik Connie til at stå og fortælle når der var fri bane, turen gik til Kortrijk Ypres Leper hvor Connies oldefar havde kæmpet i første krig sammen med Adolf Hitler. Poperinge hvor soldaterne flygtede af vejen mod Bergues, bare det at køre samme vej var en oplevelse, jeg spurgte hvor campingpladsen var og Connie ledte og sagde, at jeg havde sat streg under byen, utroligt det var den by hvor tyskerne affyrede V 1 raketter af mod London det vidste jeg godt, men Connie havde helt tilfældigt valgt samme by, ja verden er lille. Vi holdt pause på en lille bakke hvor vi kunne se ned i dalen og hvor der kørte et TGV tog, tror jeg det hed, dejlig oplevelse at få med hjem. Frankrig. Le Chateau du Gandspette Rue du Ganspette 62910 Eperlecques. På campingpladsen spiste vi en hurtig frokost og begav os til Affyringsramperne for V I og V II raketter Blockhaus 62910 Eperlecques Rue du sart 5 km fra Watten. 15 km fra St. Omer 3o km fra de Calais 40 km fra Donkirk, Stor bunker. Kæmpe stor bunker hvor tyskerne ville sende 45 V II raketter ind mod London, men det fik de allierede bragt til ophør i 1943 ved et stort bombeangreb, tak for det. Hjemme på pladsen sad jeg og ville lave mad da der kom en Hollænder og sagde noget, jeg troede at det igen var noget positivt om Brio, men jeg spurgte om han ikke kunne tale engelsk, jo det ville han gerne, han fortalte at de havde en kampvogn magen til vores, og jeg viste ham stolt vores vogn frem, senere var jeg nede og se hans og konens vogn. Jeg havde haft solbriller på hele dagen og hen under aften ville jeg have mine rigtige briller på, men kunne ikke finde dem, efter 1 time fandt vi dem nede mellem sæderne, i Volvoen tak Connie.

Lørdag den 30. maj 2009 Turen går til Donkirk. Mit forarbejde var ikke gjort godt nok, så jeg fandt ikke det museum som jeg ønskede, jeg troede byen var som Gilleleje men den var jo kæmpe stor, så vi kørte i stedet til en anden lille hyggelig by og gik en tur ved vandet. Og hjem til pladsen hvor vi havde købt noget mad med hjem bla. Et stort kødben til Brio fordi hun havde fødselsdag dagen derpå, da hun havde gnavet det et par timer tog jeg en hammer og bankede det det i stykker så hun også kunne få marven, men med det resultat at jeg overbelastede mit håndled, som jeg fik afsindigt ondt i om natten og dagen der på.

Søndag den 31. maj 2009 Brios fødselsdag 6 år. På vejen til Cap Gris-Nez var en dum jernbaneoverskæring der lå skråt på vores vej og jeg kørte 80 kmt. campingvognen var oppe på det ene hjul og jeg troede den væltede men det gjorde den heldigvis ikke, men der var godt møbleret om i den, noget svineri at lave sådan en overskæring. Cap Gris –Nes en stor jernbanekanon var her,  og et interessant museum der er et besøg værd. Batterie Todt. Batteriet hed det og var opkaldt efter Hitlers yndlingsingeniør, Fritz Todt, som også stod for konstruktionen af den tyske Autobahn. Hitlers primære formål med at konstruere motorvejs-nettet var at nedsætte arbejdsløsheden og få materiel frem så hurtigt som muligt. Fritz Todt døde under mystiske omstændigheder i en flyulykke ved Rastenburg (Ulveskansen) hvor Albert Speer skulle have været med samme maskine men kom det ikke, det blev besluttet at opkalde batteriet efter ham. Under krigen skjulte batteriet en kanon, der var i stand til at skyde helt til England, en kanontogvogn, som derved kunne trilles i skjul og derved undgå de Allieredes luftbombardement. En lignende kanontogvogn skulle også befinde sig i Ansio Italien. Kanonen har et løb på 15-20 meter. Selve museet har mange forskellige ting fra krigen, og det gav et godt indblik i hvordan en sådan bunker var indrettet under krigen. Man kunne se mange effekter og nogle enkelte var endda til salg.

Kører små 400 km til Omaha Beach. Vi kan varmt anbefale "Camping Omaha Beach" i Vierville sur Mèr. Pladsen er markeret som en USA militær stjerne på begge vores GPSer, en hvid stjerne med grøn rund baggrund. Pladsen ligger højt over invasionsstrandens vestlige ende med udsigt over strandene. Det er en lidt gammeldags plads fra krigens tid tror jeg, der har ligget et bunkersanlæg WV 73 hed det under krigen, toiletbygningerne minder enormt meget om noget fra den tid, men de er pæne og rene lidt stoppet engang imellem, men udsigten er utrolig flot ned over strandene hvor landgangene var for 65 år siden. Og tilfældigvis har jeg kakifarvet tøj på, lige som alle de andre soldater, men deres er kakifarvet soldateruniformer, der kører mange militær biler fra den tid rundt, mange, der kommer flere og flere som dagene går. Om aftenen spiller de ”amerikanske” soldater Malene Dietrich og Lill Malene, Amerikansk swing musik på dårlige højtalere som det sikkert har lydt dengang, store Militær motorcykler med hvide USA stjerner på, Harley Davidson motorcykler med føreren der ryger store cigarer køre forbi og cigar lugten blander sig med udstødningsgasser, forurening får ligesom et andet perspektiv her, jo stemningen er der, Naboen på pladsen er tyskere og taler højt så man får en mærkelig sjov fornemmelse fra tiden for 65 år siden, en sjov fornemmelse

Tom og Kim kommer

Mandag den 01. jun. 2009, Kim ringede klokken syv hvor vi for første gang sov længe, vi kørte dem i møde og hvorefter vi fik lidt morgenmad sammen og vi lagede dem i seng, da de havde kørt hele natten, Connie og jeg GPSet tilden nærmeste by der havde åbent for butikker, i Port Bassin, 14 km herfra var der åbent (ang. Pinse) vi købte lidt sjovt til aftensmaden bla. stærke pølser, og de var gode. Hjemme fik vi frokost sammen med drengene, og vi startede lidt småt med Point de hook, hvor De allierede vidste der var et stort kanon batteri som kunne skyde på det meste af Utah Beach og Omaha Beach. De smed tusind af bomber mod Point de hook, da soldaterne var kommet op af skråningen så de at, kanonerne var væk og de blev enormt skuffet, de var flyttet et stykke ind i baglandet hvor Tyskerne gik og havde eksercits, de amerikanske soldater sprang kanonerne i luften og forsvandt. (after D dag) Kim havde ingen smøger??? Censureret. Men vi kørte omkring 30 – 40 km for at han skulle have sin ulækre nikotin, en rigtig hyggelig aften fulgte og Tom og jeg planlagede dagen derpå.

Tirsdag den 02. jun. 2009 Vi kørte mod Utah Beach forbi byen med et museum noget med 3 D. Merville Batteriet som vi også kørte forbi, (en anden gang) vi kørte til Brecor Manor, marken med de syv hjørner hvor 101 Airborne (kammerater i krig) indtog 4 kanoner den 6. juni 1944. Videre til museet ved Utah Beach, vi var inde og så det, også meget interessant for en med den interesse og at det var der hvor krigen startede, langs med stranden, forbi campingpladsen hvor vi lå på engang med Hymer klubben. Bunkeren nord for Azeville var ikke noget at råbe hurra for, men den ved Crisbecq var der 4 kanoner eller resten af dem, foruden bunkere der var indrettet som sygestuer, køkkener marketenderi, mekaniker, våbenmestre og andre sjove ting. Turen gik videre til Quinville hvor vi kunne købe militærtøj, det er så det længste vi kommer væk hjemme fra, på vejen tilbage kørte vi ind til St. Mere Eglise. hvor John Steele hang i kirketårnet om morgenen og blev halv døv af kirkeklokkernes bimlen, Dead mans corner, der havde hængt en død amerikansk soldat ud af hans tanks og ingen turde redde / hjælpe ham for Tyskerne skød på alt, der var alt til salg men vi manglede ikke noget, et lidt interessant museum, var ikke noget at råbe hurra for 10 min tog det os at se for syv eu. Sjove køretøjer befandt sig uden for men hvor var tanksen og hvem var soldaten?

Onsdag den 03. jun. 2009 Vi var på den amerikanske kirkegård og så de 22 tusind grave og navnene på 1470 savnede soldater som man havde navnene på, Tom og jeg gik en tur ned på stranden for at danne os et indtryk om hvordan landgangen har været der, mens vi gik på stranden så jeg nogle bunkers oppe på skrænten som vi gik op for at se, der var navne på mindeplader på de Allieres soldater der havde mistet livet på at indtage disse bunkers, jeg studsede og syntes at der egentligt også var passende at der have stået navnene på de tyske soldater der var dræbt på at forsvare den, er det ikke lige meget om det er en amerikansk mor eller en tysk mor der mister en søn, det kommer nok engang, vi kørte til Port Bassin for at handle men der var middagslukket, så vi gik en tur på havnen og fik noget at spise, Tom var fascineret af at bådene lå på bunden, da det var ebbe, Brio legede lidt mens Connie fandt skaller, handle og hjem til en kold pils, Tom Brio og jeg gik en lang tur på Omaha Beats mens tidevandet kom ind, en meget sjov fornemmelse, efter et par timer kom vi trætte og svedige hjem, for det er solskin hver dag nu med lidt blæst om natten.

Torsdag den 04. jun. 2009 Bayeux Tapetet skal vi se i dag om Vilhelm Erobren er et 70 meter langt vægtæppe eller gobelin fra tiden efter Slaget ved Hastings i 1066

Efter hjemkomsten gik Connie og jeg en tur ned til et stumpemarked for gamle army ting, en tysk officer kasket til 1000 kr. kunne det ikke være sjovt at have sådan en? Amerikanske og tyske soldateruniformer, emblemer, jernkors, geværer, dæk og aksler til jeeps, soveposer, alt muligt gammel udrustning

Fredag den 05. jun. 2009 det var en del blæst om natten der løjede af hen mod morgenen, en dejlig tur til Pegasus Bridge, jeg havde katastrofalt glemt at tømme foto kortet til fotografiapparatet, der var meget politi og optog, jeg fortalte hvad jeg kan huske og vi så museet, jeg havde læst at rigtig mange af de Engelske soldater der blev dræbt her var dræbt af hoved skud da de havde røde baretter på, en nem skydeskive, fadæse vil jeg sige, vi fik Gpset til Arromanche langs landgangs strandene, en utrolig flot tur hvor vi så de gamle hyggelige Franske byer, ved Arromanche var der få P. pladser og vi kørte lidt længe og ledte, men det lykkedes, gik en tur nede i byen og fik en dejlig amerikan burger, (en bagaets med tre bøffer i og dækket med pomfrits og en stribe ketchup på) det lyder ikke lækkert men det er det, tro mig, den kostede 7 eu. X tre og en tarvelig salat til Connie som hun selv ønskede, på stranden lå et landgangsfartøj, hvor jeeps kørte frem og tilbage i / på, en masse jeeps små tanks og USA lastbiler i mange forskellige anretninger last, personer eller Benzin transporter, små tanks og på stranden var pontoner af Mulberry havnen der var engang, Brio fik lov til at løbe løs på stranden og nød det, mange mennesker kom, en efter en hen og roste mig for vores dejlige hund, der er så velopdragen, og jeg var stolt, Tom og Kim var inde og se 360 gr. Film, jeg havde set den engang, vi kørte hjem af Strandvejen, nej så tæt på strandede som muligt, en utrolig hyggelig flot tur gennem gamle franske byer med de gamle huse og gårde, vi var inde på en gård og købe cognac og Cidre, Cider. Da vi var hjemme spurgte Connie mig om vi ikke dagen skulle køre til Port Bassin og købe rødvin, vi har lige været der, hallo. Et Herkules fly legede i luften over os og blærede sig med sin kunnen, flot så det ud, Klokken 23oo startede et rigtigt flot synkroniseret fyrværkeri, først med lysshow, og så tivoli fyrværkeri, da vi stod oppe over Omaha stranden, startede fyrværkeriet nede på stranden, et fyrværkeri lidt længere væk, og på et tidspunkt kunne jeg se seks fyrværkeri steder langs med stranden, rigtig flot og fantastisk så det ud. Efter 20 minutter var det slut. Tak for en fantastisk og begivenheds rig dag.

Lørdag den 06. jun. 2009 Dagen over alle dage. D dag. Da jeg er morgenmenneske vågner jeg klokken seks og ordner det der skal ordnes, siger til min søde kone, at jeg går ned på stranden med Brio, jeg havde hørt en trompeter spille reveillen, geværskud først på morgenen her på landgangsdagen, og lidt senere kom kanon torden, men det stoppede hurtigt igen. På vej ned til stranden kunne jeg se der var biler og en masse soldater der marcherede, men ved syv tiden bevægede de sig hjem, Brio kunne så løbe frit og det var hun rigtig glad for, vi var en ½ times gang hjemmefra så vi gik hjem for at få morgenmad, på den lille sti der fører op til Kamppladsen er der et skydeskår i en bunker, bag ved er der et stort krat hvor først en mand kommer ud, så en dame, nå tænker jeg, grimme tanker, men så kommer der to mænd mere til, da jeg er ud for dem spørger jeg på Engelsk, om hvad der er derinde? og får at vide at det er resterne af den gamle WV 73 Bunkers anlæg, jeg har hele tiden vist at der må være noget tilbage, jeg gik igennem krat og grene buske op og ned og det er der, der er mange skydeskår og lign. Bunkers er der også, men der var så meget krat at det var svært at komme frem og igennem krattet med torne på, jeg tror at der ligger mange bunkeres under sand og jord fra Jylland til Spaniens grænse, ligger de og venter til tiden er moden til at de bliver åbnet? Spændende tankegang ikke sandt?

Jeg havde været væk 1½ time, ok efter morgenmaden skulle Tom og Kim ind til den Amerikanske kirkegård, og Connie og jeg til Port Bassin for at handle, vi fik sat drengene af og blev omdirigeret af Gendarmeriet, og omdirigeret, fordi USA s præsident og andre personer kommer og skal deltage for årsdagen for landgangen, mange gange blev vi omdirigeret før vi var der, i byen var et kort i en bog som jeg godt kunne tænke mig, bogen var dyr, kloge Aage affotograferede det, smart. Vejen tilbage var et mareridt, en kæmpe omvej, dagens kørte km. Kunne være 25 km men blev over 100 km. Så Connie og jeg stemmer ikke på Obama mere. Tom og Kim kom til at gå hjem for de måtte ikke deltage på USA s kirkegård uden invitation. En velfortjent øl til frokost, en lille en på øjet så var vi klar igen, drengene gad ikke, så Connie og Brio og jeg gik en dejlig lang tur langs stranden, Brio fandt en kasket og legede med den, vi så mange militærkøretøjer på promenaden, hvor vi afsluttede turen med en stor øl på en fortovs cafe, Brio trak mor op af bakken, selvom hun også var ved at være slidt. Min sandal knækkede en strop, mon jeg kan klare det til vi kommer hjem for der har jeg et par nye? 12 jagere fløj over os og jeg tror det var eurofigther. F 14 eller F 15. Den amerikanske præsident er lige fløjet over os her på pladsen i en af sine to helikoptere, han må have været i den forreste, for den bagerste tiltede med næsen, fløj med næsen meget skråt nedad. Det er lige begyndt at regne, men vi har været heldige med vejret, indtil videre. Regnen stoppede i løbet af natten, og her

Søndag den 07. jun. 2009 er det dejligt tørvejr lidt koldt 17 - 18 gr. Kim mangler igen smøger men det gider jeg ikke høre på, han kunne have købt rigeligt for nogle dage siden, så vi vælger at se et Musee des rangers i Grandcamp-Maisy og derefter kører vi til den tyske kirkegård i La Cambe 24 km vest for Bayeux hvor der ligger 21 139 døde tyske soldater, det trak op til regn, og vi kørte hjem til kamppladsen for at spise frokost, og en lille en på øjet, Tom og jeg beslutter os til at køre ned på det museum for enden af vejen, kortet i mit foto apparat er i error. Hurtigt hjem og skifte, hvor heldigt, det var 500 meter fra pladsen, et lille museum med mange ting, og specielt fra Vierville som byen hed, er et besøg værd.

Mandag den 08. jun. 2009 Vi har planlagt at køre mod Dochamps La Roche Bastogne 645 km på 7½ time, og efter en del vejafgiftssteder, 30 euro tror jeg det blev, flot klaret lille Volvo og kampvogn, der var en del militærkøretøjer på vejen hjem fra landgangen. Vi landede på en plads ved B-6960 Dochamps Al Bounire 27 Petite Suisse i Ardennerne i Belgien. Nogle små bitte fluer bider, men det holdt de snart op med, hvorfor ved jeg ikke.

Tirsdag den 09. juni 2009 Turen går til La Roche, 12 km fra pladsen. En rundtur i byen og oppe på en gammel borg med spøgelser, siger de, museet som jeg gerne ville se er lukket mandag og tirsdag men jeg så det sidste gang vi var her, men ville gerne se det igen, det regner og vi hygger i vognen og vi skal over og spise på restaurant,

Onsdag den 10. jun. 2009 Køre vi først til Malmedy hvor der også havde været en Masakre men jeg troede ikke vi kunne nå det så jeg fik ikke lavet noget forarbejde men byen var jeg i, og videre til Soltav 569 km blev det til. Da vi drejede fra motorvejen ned mod Soltau, holdt der en autocamper med skriften Girls, ok tænkte jeg, han kunne nok lide piger, længere henne holdt en magen til, og så var jeg klar over at det var piger der var til salg. Adr. på pladsen er CAMP AM MÜHLENBACH WIETZENDOTFER STR. 2 29614 SOLTAU / HARBER Tom og Kim skal komme og sove i telt hos i nat, men de holder i kø et sted ved Düsseldorf, så Connie og jeg har lige været på Græsk restaurant og spise Rumpestik, und eine grosse bier til mig, så nu sidder vi og venter på Tom og Kim, deres ankomst, det blev 32 euro. Jeg kan høre kanon torden i baggrunden, men det er også Lüneburgheide, som Englænderne fik efter krigen, og det var nu også dem der opdagede, at Heirich Himler prøvede at komme i gennem, men han blev opdaget og tog en kapsel cyankalium, og blev begravet et ukendt sted på Lüneburgheide. Kanontordenen stilnede af i løbet af aftenen og blev overtaget af lidt vejstøj fra Motorvejen, så jeg havde lidt svært ved at sove, jeg tænkte også på den Skandinaviske plads, som jeg var på engang med min far, men den ligger tættere på motorvejen, men jeg kender en i den anden ende af Soltau og der havde de en sød serverings dame på restauranten. Drengene kom kl. 2315 men jeg var træt, og gået i seng, Connie var oppe og tage imod og hjælpe med at slå telt op, sød mor / kone. Her til morgen regner det, men det er løjet af og det stopper om lidt, (HÅBER JEG) jeg havde tændt for varmen for at få morgenkulden væk, efter 10 minutter klikker den, og er løbet tør for gas. Ok

Torsdag den 11 jun. 2009 Jeg har sat GPSerne til Budapeststrasse 64 i Hamburg, det var bunkeren med en dengang en radar på toppen, så Tyskerne kunne se de allieredes fly, og når så flyene kom ind over Hamborg kunne radaren sænkes ned i Bunkeren, smart. Selve flaktårnet som jeg gerne vil se, lå lidt væk, det eneste hele i Europa, så vidt jeg ved, Fantastisk stort og flot, fantastisk, jeg fik taget billeder, og var inde i den, den er nu lavet om til musik forretninger, i et af ”Tårnene” var jeg inde i, det var ikke lavet så meget om, og jeg syntes jeg kunne forestille mig atmosfæren fra dengang. Vi skal til Maribo og besøge Helena og Jonas og have kaffe, og så hjem fra en god ferie, rigtig god og interessant ferie, om 5 år kører vi igen til Normandiet, som er opkaldt efter Normanerne altså de gamle Vikinger fra Nord som Cathrine også stammer fra. Kører hjem i øsende regnvejr, slæber ting ind men lader vogntoget blive ude på vejen, ordner det i morgen.

Fredag den 12. jun. 2009 morgen i øsende regnvejr og jeg gider ikke køre ud og handle, vi har kørt 4500 km de sidste tre uger, men det var en skøn tur, som jeg / Vi gør om, om 5 år, glæder mig allerede

Lørdag den 13. jun. 2009 Cathrines fødselsdag

Søndag den 14. jun. 2009 Fridag

Mandag den 15. jun. 2009 Fridag

Hvad jeg ikke fik set men gerne ville:

Malmedy hvor der var en massakre, i Baugnes syd for Malmedy Museet i Donkirk

Arnhem Broen.

Einhofen / Helmond

Remagen broen ved Rhinen.

Broerne ved Carentan som de kæmpede om

Falaise lommen og byen tyskerne kom ud af det

se bakken de kæmpede frem og tilbage på ved Caen. Er en stor by så lav et forarbejde-