Sommerferien 2009

Turen går til Balaton søen i Ungarn, Plitvicka søerne i Kroatien og Istrien.

Turen startede den 8, juli for vores vedkommende, vi havde aftalt vi skulle mødes med Ulla & Hans. Helen & Finn samt Henning og Vita, som havde slået pjalterne sammen på denne tur, vi skulle mødes på camping Mitte onsdag aften, herfra skulle turen sydpå så starte torsdag morgen, det var så meningen vi ville give den et ordentligt ryk den første dag.

Så er der samling på tropperne...
... og der hygges!

Torsdag den 9. juli 2009. Vi stod op ved 6 tiden, det regnede lidt fra morgenstunden af men vi kørte fra camping Mitte kl. 8, vi gav den et ordentlig ryk, ned over Hannover og Leipzig, vi kørte helt til Tjekkiet det vil sige vi kørte ned hvor i havde ca. 50.km. Til Prag, der fandt vi en lille campingplads som hed Auto camp Brozany, det var en udmærket plads med nogle meget rene toiletter så det var fint og vi behøvede ikke engang at spænde fra, pladsen var dyr 20 euro men hvis vi var medlem af ACSI fik vi 10 % rabat hvilket vil sige vi lå for knapt 18 kr. med strøm. Vi havde kørt 786.km. Og vi havde brugt ca. 10 timer og 24 min.

For enden af regnbuen ligger der en campingplads, det blev Auto camp Brozany

Fredag den 10. juli 2009. Vi stod op ved 6 tiden forlod pladsen kl. 8, vi kørte helt ned til Balaton søen hvilket vil sige at vi kørte ned til den campingplads vi skulle være på den næste uges tid, vi var nede på pladsen ved 17.30 tiden, vi havde kørt mellem 600 og 700.km. Der var kommet ret mange syntes jeg betydeligt flere end jeg havde forestillet mig de må være startet hjemmefra før end de oprindeligt havde planlagt, eller startet ferie i ugen før, der var nogle som havde været i Wien i nogle dage det var fint nok. Vi fandt en plads og blev installeret, den første plads vi fik anvist var vi ikke tilfredse med så vi fik den byttet ud med en anden som vi syntes meget bedre om, den lå også bedre end den vi fik anvist i forhold til de andre som allerede var kommet.

Så er vi på plads ved Balatonsøen

Lørdag den 11. juli, Formiddagen gik med afslapning og hygge, efter frokost kørte vi sammen med Ulla og Hans ind til byen som hedder Balatonlelle, vi skulle hæve penge og have fat i noget Ungarns valuta, vi hævede 50.000 floriner. Det svarer til ca. 15oo kr. så kørte vi i Lidl for at handle lidt ind, vi købte for ca. 3550 floriner. Det svarer vel til ca. 106 kr. morgenbrød kostede i morges 415 floriner, det er noget med en 12,50 kr. Eftermiddagen gik med snak og hygge, om aftenen grillede vi sammen med Ulla og Hans, der var varmt og dejligt

Det er sidst på dagen.

Søndag den 12. juli, alle slappede af efter den lange køretur herned, vi cyklede en tur på 10. km. Ind til Balatonlelle hvor der var en masse mennesker, der var efterhånden kommet mange så der var nok at snakke med.

Hymer gaden.

Mandag den 13. juli 2009. Vi stod op kl. 6.30, vi skulle ind til en by som hed Siofok sammen med Hans og Ulla, det er en lidt større by og der er bedre handelsmuligheder, Ulla samler på porcelæn dukker eller glasdukker og det er i denne by hun køber dem, der var en markedsgade i centrum af byen med en masse boder med alt muligt skrammel samt en masse tøj og taske boder, der var varmt så vi listede ind på en lille øl have og fik os noget at drikke under træerne, medens vi sad derinde kom nogle af de andre fra klubben og slog sig ned ved siden af os, det var en spøjs tjener, han mente han måske havde en 3 - 4 unger gående rundt i Holstebro for han havde haft en affære med en pige derfra, alle tjenerne var lidt spøjse for der kom en familie med et par børn, så begyndte en af tjenerne at trylle og lave sjov med børnene. Vi fortsatte efter vi havde fået lidt væske, vi gik ned på en restaurant og fik en gang gulakssuppe det smagte helt vildt godt så det var en god oplevelse, derefter kørte vi hjem til pladsen igen resten af dagen blev der bare slappet af.

Biergarden i Siofok der er fuldt af hymerfolk.

Tirsdag den 14. juli 2009. Vi stod op kl. 6.30 vi skulle køre fra campingpladsen kl. 9.30 for at køre til en by som hed Hewiz der skulle vi i termalbad det er nogle søer som er dybe og vandet er svovlholdigt, det er mellem 30 og 37 graders varmt så det er noget specielt det skulle have helbredende virkning så det måtte vi prøve, det kostede 4000 floriner at komme ind for os begge men sikken en oplevelse vi lejede en bil slange til at holde os oppe det kostede ca. 15 kr. for de 3 timer vi var derinde. Det var en helt speciel fornemmelse at stå der i vandet, vi stod lodret op og ned med bil slangen under armene og det var bare total afslapning, benene føltes tunge som bly og kroppen slappede bare helt af, vi var i søen i en times tid så gik vi op og fik noget at spise inden vi igen tog en time i badet så var, tiden rindet ud og vi skulle hjem.

Hewiz Termalbade.

Onsdag den 15. juli 2009. Vi stod op 5.30 vi skulle med bus til Budapest kl. 7.30 fra campingpladsen der var ca. 140 km. til Budapest så det var en bustur på et par timer. Det var en spændende tur med en dansk guide som snakkede helt fantastisk dansk hun fortalte meget og måske blev det lidt stresset fordi hun ville vise os så meget af Budapest som muligt på den tid vi havde til rådighed inden vi skulle hjem igen. Budapest består af to bydele som deles af floden Donau, på den ene side ligger Buda som er den rige del af byen og på den anden side den fattigere del som så er Pest jeg spurgte guiden om navnene havde en betydning men det sagde hun det ikke havde man kunne måske forbinde det med noget religion eller status, men det sagde hun det ikke havde det var bare navne. Vi spiste på en restaurant inde i byen, der fik vi en 3 retters menu, maden var udmærket, men lige hvad det var ved jeg ikke. Vi var hjemme på campingpladsen ved 18 tiden.

Buda og Pest middag i Budapest.
 Sejltur på Donau.

Torsdag den 16. Jul 2009. Vi stod op kl.6.30 og skulle køre kl.8.30 vi skulle ud og besøge det de kalder pustaen det er kosakker, der var ca. 150 km. Vi skulle køre i bus det var en varm fornøjelse men vi satte os lidt tilbage i bussen i dag i går da vi var i Budapest satte vi os på øverste dæk helt fremme i bussen det var frygteligt varmt klimaanlægget virkede ikke for godt. Det blev en spændende tur og et flot heste show, da vi ankom til pusztaen blev der serveret noget nybagt fladbrød med en slags dressing til, brødet blev bagt i en stor ovn på pladsen, til brødet fik vi en snaps, jeg tror det var en blommesnaps. Der var musik til, der var en som spillede violin og en som spillede på en cembalo eller noget i den retning, så blev vi i hestevogn kørt ud til det sted hvor vi skulle se hvad de Ungarske cowboy kunne med deres heste det var ret utroligt de kunne få dem til næsten alt f.eks. Sidde som en hund på rumpen, ligge stille som død selv om der lød høje knald som skulle illustrere pistolskud, knaldene kom fra deres piske, de kunne også køre med hestevogn, med fire og seksspand. Efter showet blev vi kørt til en gård hvor der var nogle dyr, grise med krøllet hår og nogle gamle redskaber samt noget vin som vi kunne smage på, fra den gamle gård skulle vi gå nogle få hundrede meter ned til det sted vi skulle spise, vi fik en 3 retters menu med en suppe som forret, noget kylling og en eller anden slags kage til dessert, vi var tilbage på campingpladsen igen ved 17 tiden en varm og lang dag men også en dag hvor vi er blevet en oplevelse rigere.

Hesteshow.

Fredag den 17. juli 2009. I dag var der ikke noget på programmet før til aften hvor vi skulle ud og spise festmiddag, så vi slappede af hele dagen med lidt snak og hygge, der kom en bus og hentede os kl. 18.30 og kørte os ud til en pusta som lå ca. 10 km. Fra campingpladsen det var en fin modtagelse vi fik, vi anede ikke hvad der skulle ske, men da vi ankom og steg ud af bussen stod der tjenere med fedtemadder og snaps til os så blev vi ført ned i en vinkælder hvor vi fik smagsprøver på deres vine, de faldt ikke i vores smag, men det var måske fordi vi er lidt kræsne, derefter blev vi ført ud til en stor plads hvor vi så fik et nyt show med kosakker, et show som måske var endnu bedre end det vi så i går, vi var også tættere på og kunne bedre se hvad der skete foran os, det var et flot show og vi fik forklaret nogle af de ting de foretog sig med hestene gennem Hans som oversatte det der blev forklaret, det var super godt. Efter showet var der mad det blev en helt speciel oplevelse, vi fik en halv and hver, det vil sige der kom et fad ind på hvert bord, der var der en halv and til hver og så var der noget svineskank eller noget lignende, det smagte helt fantastisk som tilbehør fik vi rødkål og en salat af en slags, det smagte rigtigt godt, til dessert fik vi en eller anden kagespecialitet, der var sigøjner musik under spisningen og senere var der lidt dans men ikke ret lang tid, vi blev hentet af bussen ved midnatstid og kørt tilbage til campingpladsen, en fin aften var forbi.

Så er der andesteg til alle.
og dejligt tilbehør.

Lørdag den 18. juli 2009. I dag ville vi på marked i en by der ligger ca. 15 -16 km. Syd for campingpladsen, det var et stort marked og det var meget varmt vel ca. 30 grader, så det var svært at holde væskebalancen oppe, der var mange som var taget til marked, men ved middagstid pakkede alle kræmmerne pludselig sammen og i løbet af ingen tid var pladsen ryddet, det kunne vi ikke forstå, men på vej hjem til campingpladsen fik vi forklaringen, der var uvejr på vej, det var en tordenstorm som var på vej, det var derfor de pakkede sammen, så da vi kom hjem til campingpladsen stormede og regnede det ret så voldsomt.

Her kan købes alt fra syltetøj og honning
til hatte som skygger for solen.
Markeds hal på marked.
Så er der uvejr ved Balaton.

Søndag den 19. juli 2009, Vi stod op kl. 6 vejret var blevet nogenlunde men der var kun en 15 - 16 graders varme så det var en brat nedgang fra de 30 grader i går til de 15 i dag. Efter morgenmaden pakkede vi sammen og kørte fra Balatonlelle kl. ca. 8.30, vi ville køre over til en nationalpark som hed noget i retningen af Plitvicka søerne, vi var sammen med Hans og Ulla, Leif og Kirsten samt Preben og Conny, vi ville køre over til en plads som hed Korana camping den lå ca. 5 km. Nord for søerne, der ville vi tage et par overnatninger så vi kunne nå at se noget af parken, det gik også fint derover men da vi skulle igennem et betalingsanlæg skete der det at manden i buret lod bommen gå ned i taget på vores campingvogn så der blev en bule, det var ikke så godt, vi optagede det ikke, men Hans gjorde os opmærksom på det og fik os stoppet, så det var heldigt at de kørte bagerst, nå men politiet kom og optog rapport og der kom også et par mennesker som åbenbart havde noget med betalings anlægget at gøre for de fotograferede og skrev en helt masse ned, det hele tog en times tid så fik vi et kopi af rapporten og kunne fortsætte. Korana camping er en rimelig dyr plads og den er frygtelig kuperet det var næsten ikke til at finde en plads der var så jævn at det kunne lade sig gøre at få vognen til bare at stå nogenlunde lige nå men det lykkedes til sidst.

Der optages politirapport.
På vejen er der nogenlunde jævnt.

Mandag den 20. juli 2009. Vi stod op kl. 6.30 denne morgen solen skinner men der er ikke så varmt, vi skulle med en bus ud til Plitvicka søerne, den kørte kl. 8.30 så vi skulle være klar til den tid. Det var en kanon oplevelse, vi fik løst billet, det kostede 225,50 danske kr. at komme ind for os begge to, det er et mægtig område som dækker ca. 300 kvadrat kilometer, der er 16 søer der ligger på en strækning på ca. 8 km. Højdeforskellen er på 1280 m. som det højeste punkt og 380 m. som det laveste punkt men forskellen mellem søerne er bare 135 m. der er et hav af vandfald små og store, det højeste er 75 m. høj og mange af dem er bare et strømfald, der står i turist guiden at der er 95 vandfald men man kan man vist diskutere om det er vandfald alle sammen

Flotte vandfald
og helt specielt flot vand.

Det er utroligt flot og det er helt utroligt så rent vandet er man kan stort set se lige til bunden af alle søerne, de er fra 8 m. til en 30 - 40 m. dybe og man kan næsten se til bunden i alle søerne, der er masser af fisk endda nogle ret store så det vil være et eldorado for enhver lystfisker

Masser af fisk
og vandfald overalt.
Vandfald
og smukke søer.

Vi tog den store tur hvor vi gik ud til et sted hvor vi skulle sejle videre med en eldrevet båd, da vi kom iland kunne vi gå over og tage en anden lille færge og komme over på den anden side men man kunne også gå videre ud til noget mere sø så kunne man tage en bus tilbage til en af stationerne, vi gik til enden og tog bussen tilbage til station 2 hvorfra vi kunne sejle ud til en station hvor vi kunne få noget at spise, det gjorde vi, så skulle vi gå første etape tilbage til stedet hvor vi startede fra eller ud til hovedindgangen om man vil, vi skulle med en bus tilbage til campingpladsen kl. 16.30, vi fik en is og en cola medens vi ventede på bussen, det havde været en helt fantastisk dag, men vi var meget trætte, vi havde gået langt så det var dejligt at hvile benene, bussen var næsten en halv time forsinket, så da vi kom hjem på pladsen blev vi enige om at vi ikke gad lave mad, der var en stor restaurant på pladsen, den gik vi op på og fik en steak af en slags, det var ganske udmærket, vi fik 4 steak, 4 store øl, og vi kom af med 500 kuna hvilket svarer til ca. 510 kroner. Endnu en god dag var ved at være forbi.

Tirsdag den 21. juli 2009. Jeg stod op kl. 6 solen skinnede men der var kun 14 graders varme, efter vi havde spist morgenmad pakkede vi sammen og kørte fra pladsen mellem 8 - 9, det var en udmærket plads men meget kuperet og det var også ret dyrt 203 danske kr. i døgnet måtte vi betale. Campingpladsen hed Korana camping opkaldt efter floden som går gennem området. Vi kørte mod syd, vi ville køre et stykke sydpå mod Split så ville vi køre ud til Adriaterhavet og køre nordover mod Istrien langs med kysten. Det var en utrolig køretur men også meget deprimeret for vi kom gennem nogle områder hvor næsten hvert hus stadig stod fuldstændigt udbombet og sønderskudt, der var mange gamle kvinder som bare stod og hang eller drev om i disse områder det kan godt gøre os lidt sørgmodigt her 12 år efter krigen sluttede, vi vil håbe den vestlige verden vil tage sig sammen og sørge for at disse mennesker igen kan få en tålelig tilværelse. Vi kom over en bjergkam på ca. 1000 m. inden vi kom ud til havet det var en helt utrolig udsigt som viste sig da vi kom til nedkørslen på den anden side af bjergene, det var et udsyn over havet med den ene ø efter den anden, øerne var fuldstændige nøgne der var overhoved ikke noget som helst vegetation på disse øer og havet var fuldstændigt blank hvilket skue man blev næsten helt lamslået.

Sikken en udsigt
helt fantastisk.

Vi fulgte kysten hele vejen op til Rijeka som ligger i bunden af bugten, det var en stor by med en stor havn, men vi fortsatte ud mod Istrien, vi kørte efter en lille by som hed Labin, der skulle der være en campingplads som kun kostede ca. 20 euro i døgnet den ville vi se på, pladsen hed camping Tunarica og var tilknyttet en lille marina, det var en plads med mange Hollændere og der var utrolig dårlig til kørselsforhold hvilket vil sige der var ingen plads til at køre ind på, campingvognene stod hulter til bulter men måske endnu værre der var biler over alt der var mere end 1 bil ved hver enhed. Der var kun 4 pladser vi kunne vælge mellem og de 2 kunne vi slet ikke komme ind på med vores vogne, så vi valgte de eneste vi kunne få, jeg måtte spænde vognen fra og køre den rundt hjørnerne med mover, det kunne ikke lade sig gøre at køre vognen ind med bilen, vi blev enige om at blive på pladsen et par dage så ville vi køre over på den anden side af Istrien, det skulle vi nok have gjort med det samme for der var sådan en støj af cikader at det var generende og luftfugtigheden var helt utroligt højt, vi kunne ikke engang tørre vores håndklæder når vi havde været i vandet.

Vores plads
Hans og Ullas plads på Tunarica camping.

Pladsen havde nogle fine sanitære forhold og de blev holdt rent men så var der heller ikke så meget andet at sige om pladsen, man havde næsten ikke så meget plads at man kunne sætte et bord og to stole op. Onsdag den 22. juli 2009. Jeg stod op ved 6 tiden der er 20 grader og vi sover dårligt i sådan en fugtig varme, efter vi havde fået morgenmad kørte vi ind til Labin for at handle lidt ind, Labin er den største by i nærheden, der var ca. 8 km. Ind til byen fra campingpladsen, vi manglede rugbrød, og vi ville også gerne have lidt salat, vi fandt en Lidl og fik købt de ting vi manglede, vi ville også købe et kort over Kroatien så vi måtte ud og finde en tank hvor man kunne købe netop det kort vi ledte efter, det fandt vi, så nu kunne vi finde ud af hvor vi ville flytte hen, vi var også ude og se på en anden campingplads, men det var sådan en aktivitetsplads, det var vist ikke lige os. Vi kørte tilbage til campingpladsen og spiste frokost, hvorefter vi gik i vandet, det var noget helt fantastisk vand, meget rent og vel en 25 – 26 graders varm, men en elendig strand med store sten, det var der for øvrigt over alt på Istrien fandt vi ud af i løbet af den næste uges tid. Vi spiste aftensmad sammen med Ulla og Hans for det var næsten umuligt at få stillet bord og stole op hos os selv, der var lidt mere plads hos dem. Vi blev enige om at vi ville flytte i morgen så vi pakkede sammen inden vi gik i seng, vi ville over på den anden side af øen, over på den dyre side.

Vi tror det er dem som laver så meget støj. (Cikader).

Torsdag den 23. juli 2009. Vi stod op lidt over 6 der var 20 graders varme og meget fugtigt, efter vi havde været i bad og fået morgenmad pakkede vi resten af udstyret sammen og kørte over på den anden side af Istrien, vi måtte køre vognene ud med moveren der var så lidt plads at vi ikke kunne spænde bilerne for før vi fik vognen fri af alle træerne. Vi kørte tværs over Istrien på nogle små veje det var meget hyggeligt vi så også noget mere af øen. På vej op ad Istrien stødte vi pludselig på Limfjorden, ja sådan hed det virkeligt.

Limfjorden.

Vi fandt en plads som hed auto camp Puntica og som lå ved en lille by som hed Funtana, den lå mellem Porec og Vrsar, det var en dejlig lille plads hvor vi fik to pladser godt nok ikke ved siden af hinanden men det var helt fint, Hans og Ulla fik en plads nede ved vandet, vi fik en plads lidt oppe på pladsen men en rigtig fin plads med megen sol men jævn og stor så vi kunne nemt være der både med bil campingvogn og cykler, pladsen lå i en bugt og der var fint badevand men stranden var lige som alle andre steder på Istrien sten og sten.

Reception.
vores plads.

Fredag den 24. juli 2009. Vi stod op kl. 6.30, efter morgenmad kørte vi tur, vi kørte helt ned til det sydlige af øen, ned syd for Pula, der var omkring 60 km. Derned men der var utrolig meget trafik og helt nede på den sydlige spids var der næsten ikke til at komme frem, det var for meget Blokhus eller Løkken og det endte med at vi ikke kunne komme længere uden at betale for pludselig var der bom for, det var ind til en campingplads men vi mødte flere steder der var bom for og man skulle betale for at komme til vandet, vi fandt 3 steder hvor vi kunne køre til vandet uden vi skulle betale for det.

Arenaen i Pula.

Vi var inviteret i byen og spise til aften, Ulla og Hans ville give mad så vi skulle ikke spekulere på mad, vi skulle bare komme med vores stole, det var hyggeligt og der var et fantastisk vejr, vi sad og kiggede ud over Adriaterhavet og nød det hele aftenen til midnat, der var gratis underholdning for lige omme på den anden side af campingpladsen lå der en marina, der var der havnefest eller noget lignende, så der var levende musik hele aftenen, noget rigtig godt musik der var flere orkestre som skiftedes til at spille men især det ene var godt det var ene slagermelodier de spillede så det var dejligt, næsten for godt til at gå i seng.

Lørdag den 25. juli 2009. Jeg stod op ved 6.30 tiden der var 22 graders varme og det har været uhyggeligt i nat, efter Vera var kommet på højkant og vi havde fået morgenmad kørte vi ind til Porec som er en halvstor by med helt umulige parkeringsforhold, byen er utrolig turistpræget og det hele virker meget stresset både ved indkøb og hvis man vil se noget eller undersøge en ting lidt nærmere, det kan næsten ikke lade sig gøre, det var umuligt at finde en fornuftig parkering og hvis ikke man kørte alt hvad remmer og tøj kunne holde til var der en bag ved som havde et tudehorn der satte sig fast, sådan noget gider jeg ikke når jeg har ferie, så vi kørte hjem på campingpladsen og gik i vandet, det var afslappende at ligge derude og bare dase.
Sidst på eftermiddagen gik Hans og Jeg op og betalt, receptionen lå uden for campingpladsen på modsat side som indkørslen, vi kom af med 605 kuna for 3 dage (godt 200 kr. i døgnet) det er ikke billigt at være på Istrien, men det var en god plads med gode faciliteter og så var det en af de mindre pladser vi har set, nogle af de pladser vi har været ude og se på er enorme og mange er meget dyre efter vores forhold.

Søndag den 26. juli 2009. Vi stod op kl. 5,30 vi skulle køre kl. 8, efter morgenmad og morgen bad pakkede vi sammen kl. 7.30 kom han og tog strømmen, vi kørte ud af pladsen kl. 7.55 jo vi har fået nogle stabile makkere der er ingen forsinkelse med dem.
Vi ville til Rudesheim et par dage på vej hjem, så vi havde stillet GPS, en dertil men der var over 1000 km. Vi ville køre så langt som muligt og det blev til godt 700 km, inden vi stoppede i en lille by som hed Kipfenberg, et godt stykke nord for München, vi kørte op gennem Slovenien og Østrig, en rigtig flot køretur.

Flot udsogt op gennem Slovenien.
Flot udsigt op gennem Østrig.

Campingpladsen vi fandt, var en Azur camping, den kostede godt nok 26 euro for en overnatning, det var lige meget om vi ville ligge på en plads uden for eller vi ville ind på pladsen, vi valgte at køre ind på pladsen, det viste sig at der ikke var varmt vand nogen steder, det var gået i stykker sagde manden så opvasken skulle der varmes vand til og badet måtte vi tænke os til, lejerchefen var også en kold skid, vi mente vi skulle have reduktion i prisen men det mente han bestemt ikke, vi havde jo betalt og han havde sat seddel op, men det var kun i badet der var sat seddel op nå men vi skulle kun være der en nat så det går jo nok, det var ellers en fin plads men der var ingen campister på pladsen, nogle få campingenheder, hvor i mod der ude på den plads som var lavet uden for campingpladsen var næsten fyldt op, jeg talte over 30 enheder.

Mandag den 27. juli 2009. Jeg stod op kl. 6.30 der er kun 10 graders varme så det var lige ved at vi kunne ligge under dynen i nat, ikke helt for vognen var varmet rigtig godt op. Vi forlod Kipfenberg camping kl. 8, vi kunne ikke komme ud før det var en effektiv bom for, det bestod af en kæde og en gammel bil, den kunne vi ikke så godt køre hen over uden selv at tage skade, men kl. 8 var også fint nok, vi kørte stadig mod Rudesheim, vi havde vel omkring 350 km. Så det passede lige til en lille formiddags tur vi ankom camping Geisenheim ca. 12.30 blev indskrevet og henvist til to fine pladser, så lavede vi frokost og fik en lille sildemad og en snaps sammen med Ulla og Hans, efter frokosten tog vi en lur i stolen der var varmt ca. 28 grader. Senere cyklede vi en tur ind til byen og gik en tur gennem Drosselgasse, derefter cyklede vi hjem og lavede aftensmad, der blev torden og lidt regn medens vi gik og lavede mad men det passede os udmærket så kunne luften blive lidt renset.

Vores genboer havde budt på en lille ting til halsen.
Udsigten fra vores plads i Geisenheim.

Lige over for os lå et par fra Nibe Conny og Kurt hed de, det var ret pudsigt for de havde også været der sidste år på næsten samme plads, og da havde de ligget ved siden af Gitte og Bent som bor på samme vej som os i Øster Hurup, det var lidt sjovt. Tirsdag den 28. juli 2009. Jeg stod op lidt i 7 solen skinner men der var kun 12 grader så luften var blevet renset en del ved knaldet i aftes. Vi gik i bad lige så snart vi var kommet op og allerede da vi kom ned igen var temperaturen steget til 15 grader så spiste vi morgenmad inden vi lavede klar til at køre tur med Hans og Ulla, vi ville gerne vise dem noget at det som er og se her ved Rhinen, de har aldrig camperet i dette område så vi ville forsøge at guide dem lidt rundt denne dag. Vi ville køre ind til Koblens, til Deutsches Eck, men på vej derind var vi oppe omkring camping Sulaika som har noget af en speciel tilkørsel ad en lille vej som snor sig op gennem vinmarkerne, Ulla og Hans mente ikke det var noget for en Hymer Nova. Så kørte vi var op på Loreley klippen hvor vi gik ud på spidsen så vi kunne stå og se ned på camping Loreley blink og Rhinen, det er altid et flot syn og stå og se ned på spidsen hvor Sirenen sidder, det er hende der lokker skibene ud af kurs så de strander.

Der er flere sirener på denne dag.
Loreley på modsat side.
Ude på spidsen af tangen er der en skulptur af sirenen.
Camping Loreley Blink i baggrunden.

Efter Loreley kørte vi til Koblens hvor vi ville ud på Deutsches Eck, det er der hvor Mosel løber sammen med Rhinen, der er en stor statue ude på spidsen.

Statuen ude på spidsen
Selve spidsen, det er Mosel til venstre og Rhinen til højre.

Vi spiste frokost inden vi startede hjemturen på modsatte side af Rhinen, vi kørte til Bingen og tog færgen over til Rudesheim det var en god tur. Om aftenen gik vi i Drosselgasse og spiste en wienersnitsel til dessert fik vi Rudesheim kaffe som består af noget cognac fra Rudesheim som man tænder ild til inde ved bordet så hælder man kaffe i og kommer flødeskum oveni det smagte udmærket men det er noget sprittet, vi var hjemme på campingpladsen ved 23 tiden og vi sluttede dagen af med en rom og cola lavet med strum rom, det havde været en god dag men lang så vi var trætte og klar til at ligge i seng.

Onsdag den 29. juli 2009. På denne dejlige dag stod jeg op kl. 7.30 der var gråvejr og 13 grader fra morgen af men temperaturen steg ret hurtigt til 25 grader. I dag tog vi svævebanen op til monumentet på bjerget hvor vi nød udsigten en times tid så kørte vi ned igen pigerne havde set nogle bukser de gerne ville have så vi måtte ned og have shopping genet luftet, pigerne fik bukser og Hans og jeg fik købt shorts til 8 euro pr. par 2 par pr. mand, så cyklede vi hjem på pladsen, fik betalt for de 3 dage vi havde været her, vi grillede sammen til aften og vi fik pakket sammen inden det blev mørkt, så vi var klar til at køre i morgen tidlig vi kunne ikke komme ud før kl. 8. Det kostede 66 euro for 3 dage det var der vel ikke noget at sige til.

Kig ned på Bingen fra tovbanen.
Ulla og Hans på vej op i gondolen.

Torsdag den 30. juli 2009. Jeg stod op kl. 5.40, fik tømt spildvand toilet og fik pakket sammen, så spiste vi morgenmad og var næsten klar til at køre men vi kunne først komme ud mellem 7.30 og 8, vi kom ud af porten kl. 7.40 og kursen blev sat mod Jarplund der var ca. 700 km. Som skulle overstås. Vi var i Jarplund ved 17 tiden så det var gået rigtig godt ingen kø kørsel og ikke de store problemer så det var bare fint. John og Eva fra klubben lå også i Jarplund de var kommet fra Kroatien dagen før, det var da meget sjovt at vi mødtes her. Efter vi havde fået stillet op slappede vi af resten af dagen så vi kunne få køreturen ud af kroppen. Fredag den 31. juli. 2009. Jeg stod op ved 7 tiden der var 12 graders varme om morgenen, det havde været en våd nat med megen regn og torden, et ordentlig uvejr.. Efter vi havde spist morgenmad kørte vi over grænsen for at tanke diesel og hæve penge, så kørte vi ned for at handle i grænsebutikkerne, vi spiste frokost ved Duborg inden vi kørte ud på campingpladsen igen. Ulla og Hans var ovre ved os og drikke aftenskaffe, det var slut på en dejlig ferie, vi har været af sted i næsten en måned, det har været fantastisk, vi har hygget os meget og vi har set en masse så nu skal alle indtrykkene lige sættes på plads og ca. 700 billeder skal arkiveres, tak for denne gang. Kaj & Vera Hans & Ulla